خودروی برقی از قلب پکن تا کف تهران
به گزارش اقتصاد معاصر؛ بر اساس مجوز دولت در مورخ ۲۳ دیماه ۱۴۰۲ مجوز واردات خودروهای برقی با حذف سقف قیمت و تعیین سود بازرگانی صادر شد و پس از آن نیز اقدامات لازم برای واردات این خودروها انجام و در نیمه اول اردیبهشت امسال اولین دوره عرضه خودروهای برقی در سامانه یکپارچه آغاز شد.
این گزارش میافزاید براساس جدیدترین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۶ ماهه ابتدای امسال ارزش واردات خودروهای برقی با شرح تعرفه (خودروی سواری با موتوربرقی با ساخت داخل حداکثر ۱۴ درصد بهاستثنای لاستیک) به کشور معادل ۱۲ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۶۱۶ دلار بوده که این خودرو از چین به کشورمان وارد شده است.
گفتنی است، در راستای تسهیل واردات خودرو، بانک مرکزی مجوز واردات خودرو با ارز سپرده خود را صادر کرده است و شرکتهای ایرانخودرو، کرمانموتور، بهمن موتور، مدیران خودرو، آرین ستاک، ماموت خودرو، مکث موتور، از جمله شرکتهای ثبتکننده واردات خودروهای برقی بودهاند.
به گفته عباس علیآبادی وزیر سابق صمت که بر روی تولید و واردات خودرو برقی تأکید فراوانی داشت، بحث خودروی برقی به ۲ دلیل یک واقعیت گریزناپذیرر است، شهرهای ما دیگر توان تحمل آلودگی محیط زیستی را ندارند و همچنین سوخت بنزین و گازوئیل بار هزینهای زیادی را به کشور تحمیل میکند، اما خودروهای برقی امکان استفاده از سوختهای تجدیدپذیر را برای ما فراهم میکند.
مقایسه یارانه مصرفی بنزین و یارانه مصرفی برق یک خودرو
مجید جلیلی، رئیس گروه پژوهش فناوری مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی،در رابطه با میزان یارانهای که دولت باید به ازای مصرف یک خودروی بنزینی یا برقی بپردازد، میگوید: در کشور مابه طور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که هزینه مصرف بنزین آن بر اساس قیمت فوب خلیجفارس سالانه ۶۰ میلیون تومان است، از این رقم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آن توسط مصرفکننده پرداخت میشود و بقیه هزینه را دولت در قالب یارانه پرداخت میکند.
وی گفت: اما خودروی برقی با همین میزان پیمایش و در صورتی که در هر کیلومتر ۲۰۰ وات برق مصرف کند، براساس تعرفه برق خانگی سالانه ۱۵ میلیون تومان هزینه دارد که از این مبلغ، ۴.۵ میلیون تومان باید توسط مصرفکننده پرداخت شود و بقیه یارانه را دولت میپردازد./ فارس